Ο
Πολιτισμός
της
Αλληλεγγύης
(Διεθνές
Επιστημονικό
Συνέδριο)
Ο
πολιτισμός
της
αλληλεγγύης
Διεθνές
επιστημονικό
συνέδριο
στην Πόλη
από 18-22
Νοεμβρίου,
με θέμα "Ο
πολιτισμός
της
αλληλεγγύης:
Κοινωνικές,
οικονομικές,
πολιτισμικές
και
θρησκευτικές
προεκτάσεις".
Διαβάστε
την ομιλία
του Διευθυντή
του ΔΚΕΕ κ.
Μάριου
Μπέγζου.

Η
ΟΡΘΟΔΟΞΗ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΚΑΙ Ο
ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΟΣ
ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Ι.
Οι
σύγχρονοι
διαθρησκειακοί
διάλογοι
2. Η πατερική
θεολογία
κορυφώνεται
στον 8ο
αιώνα με
τον Ιωάννη
Δαμασκηνό
και η
βυζαντινή
θεολογία
αποκορυφώνεται
στον 14ο
αιώνα με
τον
Γρηγόριο
Παλαμά (1296-1359).
Όπως ο
Δαμασκηνός
εισέρχεται
σε διάλογο
με το Ισλάμ
έτσι κι ο
Παλαμάς
τολμά να
υπεισέλθει
σε διάλογο
με τον
μουσουλμανικό
κόσμο.
Στην πρώτη
περίπτωση
κατά τον 8ο
αιώνα
έχουμε
απέναντι
από την
Ορθοδοξία
την
αραβική
ισχύ την
οποία δεν
φοβάται ο
Δαμασκηνός,
ενώ στην
άλλη
περίσταση
στον 14ο
αιώνα
έχουμε την
οθωμανική
παρουσία
που
αιχμαλωτίζει
τον
Γρηγόριο
Παλαμά, ο
οποίος δεν
διστάζει
να
διαλεχθεί
με τους
μουσουλμάνους,
παρότι ο
ίδιος
προσωπικά
βρισκόταν
σε δεινή
θέση ως
αιχμάλωτος
των
αντιπάλων
στρατευμάτων.
Ας
προσεχθεί
ότι και
στις δυο
αυτές
περιπτώσεις
έχουμε να
κάνουμε με
τους
πρωτοκορυφαίους
θεολόγους
της
Ορθοδοξίας
οι οποίοι
όχι απλώς
διεξάγουν
διάλογο με
το Ισλάμ,
αλλά
κυρίως κι
επιπλέον
αναλαμβάνουν
την
πρωτοβουλία
ενός
τέτοιου
δυσχερούς
και
ιδιαίτερα
παρεξηγήσιμου
γεγονότος
μέσα σε
ατμόσφαιρα
πολεμικής
αντιπαράθεσης
χωρίς φόβο
και δίχως
πάθος με
μοναδικό
όπλο την
αλήθεια
της
εκκλησίας.
Μέτρο
κρίσεως
και
συγκρίσεως
για όλους
εμάς τους
συγχρόνους
ορθοδόξους
θεολόγους
στον
ισλαμοχριστιανικό
διάλογο
και
γενικότερα
σε κάθε
είδους
διαθρησκειακή
διαλογική
συνάντηση
σήμερα
είναι τα
παραδείγματα
που μας
κατέλειπαν
οι Πατέρες
της
Εκκλησίας,
σαν τον
Ιωάννη
Δαμασκηνό
και τον
Γρηγόριο
Παλαμά. Εάν
εκείνοι
τόλμησαν
τον
διαθρησκειακό
διάλογο,
πώς είναι
ποτέ
δυνατόν να
τον
αποφύγουμε
εμείς
σήμερα; Εάν
εκείνοι
διεξήγαγαν
διαλογικές
συζητήσεις
υπό την
κλαγγή των
όπλων σε
κατάσταση
αιχμαλωσίας
των
ορθοδόξων
λαών και
ομηρίας
των
θεολόγων
της
εκκλησίας
τότε, πώς
είναι ποτέ
δυνατόν
εμείς
σήμερα να
αποποιηθούμε
τον
διαθρησκειακό
διάλογο
ζώντας σε
συνθήκες
ειρήνης,
ασφάλειας
και
ευημερίας;
Πιστότητα
στο πνεύμα
των
Πατέρων
της
Εκκλησίας
σημαίνει
ετοιμότητα
γόνιμης
μίμησης
και
δημιουργικής
επανάληψης
του δικού
τους
απαράμιλλου
παραδείγματος
το οποίο
ενέχει
θέση
θεολογικής
υποθήκης
και μας
χρεώνει
όλους εμάς
τους
ορθοδόξους
θεολόγους
σήμερα να
μην
παραλείψουμε
να
διαλεγόμεθα
με
αλλοθρήσκους,
αλλοφύλους
και
ετερόδοξους
καταθέτοντας
την
ορθόδοξη
μαρτυρία
ακόμα και
υπό τις
πλέον
δυσμενείς
ιστορικές
συνθήκες
με
παρρησία
σε πνεύμα
κριτικής
συμπάθειας.
Ο Γρηγόριος
Παλαμάς
δεν κάνει
απολογία
της
Ορθοδοξίας
ούτε
επιχειρεί
αντιρρητική
ανασκευή
του Ισλάμ,
αλλά
επιδίδεται
σε
ομολογία
της
ορθοδόξου
πίστεως
και
προβαίνει
σε διάλογο
με τους
αλλοθρήσκους.
Αξίζει να
υπογραμμισθεί
ο θετικός
τόνος του
όλου
εγχειρήματος
και πρέπει
να
προσεχθεί
η απουσία
αρνητικής
χροιάς.
Αντί για
την
απολογία
κατατίθεται
ομολογία
και μακράν
του
αντιλόγου
προσφέρεται
διάλογος. Η
μετατόπιση
του
θεολογικού
επικέντρου
από την
πολεμική
απολογία
στην
ειρηνική
ομολογία
και η
προτίμηση
του
γόνιμου
διαλόγου
αντί του
άγονου
αντιλόγου
χαρακτηρίζουν
αποφασιστικά
και
αμετάκλητα
την
ορθόδοξη
παράδοση η
οποία «επομένη
τοις
αγίοις
πατράσιν»
δεν
σχετίζεται
ούτε με τον
φονταμενταλισμό
ούτε με τον
φανατισμό.
*
Οι σημερινοί
επικριτές
του
διαθρησκειακού
διαλόγου
οφείλουν
να
αναμετρηθούν
με την
πατερική
κληρονομιά
του
ισλαμοχριστιανικού
διαλόγου
της
περιωπής
ενός
Δαμασκηνού
και ενός
Παλαμά
τους
οποίους
ορθώς και
ορθοδόξως
ακολουθεί
το σεπτό
και
παλαίφατο
κέντρο της
Ορθοδοξίας,
το
Οικουμενικό
Πατριαρχείο
Κωνσταντινουπόλεως,
έχοντας
από
δεκαετιών
την
δημιουργική
πρωτοβουλία
των πάσης
φύσεως
διαθρησκειακών
διαλόγων,
διεξάγοντας
αυτούς με
εντυπωσιακή
επιτυχία
παρά τις
διεθνείς
ιστορικές
συνθήκες
που
προβάλλουν
προσκόμματα
και
κωλύματα.
Επιστροφή
στην αρχή
|